Informatie lesprogramma

Het lesprogramma is opgebouwd uit drie elementen en beslaat twee lesuren. Het eerste lesuur bestaat uit vier videofragmenten. Aan de hand hiervan voeren de leerlingen een groepsdiscussie over het nut van donorregistratie. Lesuur twee bestaat uit interactieve vragenlijsten. Met behulp van deze vragen testen de leerlingen onder andere hun kennis over orgaan- en weefseldonatie en krijgen ze voorlichting op maat.

In het derde deel van het lesprogramma kan worden geoefend met het invullen van het (digitale) donorregistratieformulier. Als de leerlingen het willen kunnen ze zich ook daadwerkelijk aanmelden bij het donorregister. Bij het lesprogramma hoort een uitvoerige docentenhandleiding die de docent achtergronden geeft en hem/haar door het programma leidt. Tot slot zijn er meerdere links waarmee gedetailleerde extra informatie over het onderwerp kan worden geraadpleegd.

Doelstelling

Het geven van objectieve voorlichting over orgaandonatie en -registratie. Door middel van een discussie en door het overdragen van kennis worden de scholieren bewust gemaakt van het belang en de achtergronden van het onderwerp. De doelstelling is dat de leerlingen een weloverwogen vrije keuze maken over hun wensen ten aanzien van orgaandonatie en deze keuze laten registreren in het Donorregister.

Doelgroep

Scholen, docenten, scholieren en andere groepen/organisaties (bijvoorbeeld EHBO-medewerkers, Bedrijfs Hulp Verleners, GGD) die meer over het onderwerp willen weten.